Inlärningsteori 1

Jag gillar att läsa och lära mig nya saker och har hittat en bok jag tycker verkar bra: Excel-erated learning – eplaining how dogs learn and how to teach them. För att få ut som mest av boken tänkte jag skriva ned vad jag tycker jag lär mig av den och hur jag kan tänka om det i hundträningen. 

Boken ska vara lättläst men den kräver viss tankemöda eftersom den är forskningsbaserad och använder mycket termer. De första viktiga termerna jag fick med mig var klassisk och operant betingning. Klassisk betingning handlar om association. Som att det regnar när det åskar – det är alltså två saker som ofta sker ungefär samtidigt. Klassisk betingning är ofta naturliga beteenden som vi nog ganska lätt glömmer bort i vår träning men som kan försvåra för oss när vi ska jobba med operant betingning. Ett sådant exempel kan vara en hund som blir rädd för att åka till en viss plats eftersom det ofta förekommer skott där eller att en hund saliverar när den känner doften av något gott. Ofta är det sensorisk stimuli som leder till ett beteende som hunden själv inte kan styra över. 

Operant betingning handlar istället om en händelse som får en viss konsekvens. En tass på en target ger godis, om hunden sitter och väntar får den mat. Det är denna typ av betingning som vi vill använda oss av och som är lättast att hantera eftersom vi förstärker ett beteende efter det har skett. Vid klassisk betingning vill vi gärna att associationen görs före eller under beteendet. Det finns även andra inlärningsmekaniskmer hos hundar, t.ex. sensitivering och habituering. Sensitivering är när hunden kopplar mer och mer känslor till en viss händelse, det är t.ex. detta som sker med hundar som inte klarar av att vara ensamma. De minns hur jobbigt det var förra gånger och stressar därför upp sig än mer till nästa gång. Habituering däremot handlar om att hunden vänjer sig med något. En hund som blir lämnad ensam en liten stund och märker att det inte var farligt minns det till nästa gång och vänjer sig istället vid ensamheten. Adaption däremot handlar om att trötta ut hunden eller lära den muskelminne (tänk running contacts). Sen menar Pamela att vi lätt lär hunden “inlärd irrelevans” och det betyder att vi lär hunden strunta i saker, som t.ex. ett kommando som vi tjatar in men inte kräver att hunden ska utföra. 

Jag tycker det är intressant att ha med sig dessa olika inlärningsätt när vi tränar hund och fundera på vilket sätt vi vill använda oss av och åt vilket håll det verkar gå. Men hur gör vi för att få hunden att lära sig? Det finns många olika faktorer att tänka på! 

Motivation är en sådan sak. Hur (hungrig?) motiverad är hunden när den kommer ut på träningsplan? En hungrig hund är mer motiverad än en mätt, men forskning har visat att en hungrig hund jobbar med högst intensitet men även att den bibehåller intensiteten när den blir “medelmätt” jämfört med hundar som hela tiden är medelmätta. Ok, lågmotiverad hund (ja jag pratar om dig Sookie!) ska alltså tränas hungrig!

Vad gäller belöningar finns det också mycket att tänka på! En viktig sak är att variera belöningarna eftersom det har visat sig att det är mer motiverande att ibland få sitt favoritgodis än hela tiden. Pamela tipsar också om att jobba med små bitar eftersom själva ätandet i sig självt också är belönande. Det finns ingen forskning som än tittat på hur jackpots kan användas för att öka motivationen men Pamela själv menar att det kan vara effektivt för att höja motivationen och befästa vissa beteenden. Detta görs bäst genom att skapa förväntan på jackpot genom att visa hunden vad den kan få om den gör rätt (jumpstarts). 

Timing är viktigt, knappast en överraskning för någon. Därför tycker även Pamela att klickerträning har en fördel eftersom den är mer precis och kan fundera som en brygga fram till belöningen. Viktigt är dock att klicket alltid paras med belöning. Ett problem med detta inlärningssätt är att klicket är kort och det därför blir ett uppehåll fram till belöningen kommer och hunden vet inte vad den ska göra under denna tiden. Ett sätt att lösa detta kan vara ett “avbrytskommando” som gör att hunden får avbryta aktiviteten och röra sig (mot belöningen?) Vi platsliggning kan vi med andra ord klicka när hunden gör det bra och därefter ge ett varsegod för att låta hunden resa sig. Ett annat alternativ är att ha en längre belöningssignal som gör att hunden kan få belöningen direkt när signalen är slut (braaaaaaaaaaaaa) och då även röra sig. Jag kan tycka att det verkar lite svårt att skapa bra signaler som ljuder länge, kanske är bättre att inte jobba med klicker i långa beteenden? 

För att få ut maximalt av sina belöningar bör tränaren arbeta med belöningsscheman. Dessa scheman ser olika ut beroende på om hunden har förstått kopplingen mellan beteendet och belöningen eller inte. Att variera hur ofta vi belönar skapar mer motivation är att alltid belöna samma beteende. Detta eftersom ovissheten skapar en viss frustration som bidrar till motivationen. I början av inlärningsprocessen kan det nog vara väldigt viktigt att belöna ofta just för att undvika frustration när hunden inte vet vad den ska göra. Och sen blev det ganska invecklat så jag måste nog få återkomma med fler scheman efter hand. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *