Slut-slaskat!

I söndags påbörjade jag ett inlägg som började så här: “Polkas träning stapplar en del just nu. Jag får till få pass där jag är riktigt nöjd överlag och alla problem vi ibland kan få verkar uppstå nästan varje pass.” Idag, några dagar senare, är läget ett helt annat! Nu har vi pass efter pass där jag faktiskt känner att vi håller på att bli stabila i många av momenten. En förklaring till detta ligger i att Polkas humör påverkades av hormonerna men riktigt så högt i energiläge och så busig brukar hon inte vara.  Samtidigt som Polka är så energisk kommer det ofta in stress och osäkerhet i träningen (och vardagen!) och jag tror det även utlöste sammanbrottet i tungapporteringen.

Jag har under tiden som träningen mest gått dåligt rannsakat mig själv och funderat fram och tillbaka varför jag inte får till bra pass. En del kan förklaras av Polkas sinnesstämning men ett annat problem är att jag slask-tränat lite mycket. Polkas träning har fått passa in i övriga livet senaste veckorna och det är inte alltid till hennes fördel, speciellt inte i de perioder som hon är som svårast att träna. Hon har t.ex. fått göra uppletande på platser där vi varit just när det blev tid till det och det har ibland inneburit att hon fått rutor som inbjudit till att ligga längst ut och jobba – något som vi redan har problem med att hon gör för mycket. Nu har hennes sinnesstämning nog vänt men i och med att jag redan funderat på att ta tag i problemet är det lika bra att fortsätta projektet! Dessutom blev jag lite irriterad på mig själv idag när jag insåg att jag stod och slasktränade Zack efter det att han tröttnat på just den övningen. På Zack är det extra viktigt att inte slaskträna eftersom hans engagemang sjunker snabbt efter ett antal repetitioner och vi får sämre utföranden vilket ger en sämre grund i träningen. Grunden för all träning för Zack ska innebära att han alltid är fullt engagerad och fokuserad på uppgiften. Polka har just detta mer naturligt så henne kan jag normalt sett slaskträna med färre dåliga konsekvenser, även om den träningen inte är särskilt meningsfull för oss annat än i aktiveringssyfte.

Men vad menar jag egentligen med slaskträning? För mig är det ogenomtänkt träning som ger sämre utföranden, träning där det inte fanns en plan B som räddade upp när det gick fel, för många repetitioner på samma övning eller träning där vi sliter på moment som  inte är tillräckligt befästa för den nivå vi tränar dem på. Jag blir aldrig helt nöjd efter träning där jag känner att jag tränat på detta sätt eftersom det inte är träning som tar oss framåt. Jag skulle inte säga att jag normalt sett slasktränar särskilt mycket men det finns en utvecklingspotential som jag vill ta tag i. Det är inget fel att i perioder enbart träna det som faller en in och jag menar inte att man alltid måste ha en avancerad plan men just nu känner jag att vill utvecklas och bli bättre på att varje pass ska ha en översiktlig tanke om vad jag är ute efter. Planen för att minska slaskträningen de närmsta veckorna ser ut så här:

För Polkas del fokuserar jag just nu på brukslydnadsmomenten eftersom vi snart ska tävla så där är det inte så svårt att välja moment. Jag ska innan träningen tänkt ut hur jag ska fokusera på de delar jag vill förstärka i de olika momenten samt inte glömma att träna övergångar och korta kedjor varje pass. Det här gör jag redan till stor del men jag ska bli bättre på att tänka ett varv till och även ha lite mer tankar kring hur jag gör om det blir fel. För Zacks del har jag redan olika kampanjmoment varje vecka vilket jag tycker funkar bra men med honom är det viktigaste att jag tänker igenom hur jag håller honom fullt engagerad och att inte göra för många repetitioner. Sluta på topp! – ska mantrat vara för Zacks träning framöver! Jag har en tendens att gå in så mycket i träningen att jag glömmer tid och rum vilket gör att jag ibland inte alltid inser att jag tränat lite för länge på ett visst moment. Ett alternativ som jag kanske ska testa är att sätta en klocka för att se till att sluta i tid men troligtvis räcker det med en medvetenhet om att sluta på topp!

Jag testar att kampanjar detta upplägg för mig själv ett tag så får vi se vart det leder!

2 Comments on “Slut-slaskat!

  1. Hittade till din blogg genom Helénes inlägg med blogg-tips. Det var verkligen en trevlig upptäckt. Kul att läsa dina tankar om träningen. 🙂 Lycka till med dina nya vanor!

    • Åh vad roligt att höra! Tack! Din blogg verkar väldigt läsvärd den med! Jag kommer bli en trogen läsare! 🙂

Lämna ett svar till Anna W Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *