Hej bloggen! Hej championat och SM!

Mycket har hänt sen jag senast skrev i bloggen. Jag har helt enkelt inte haft inspiration att skriva på.. tja, över ett år. Så kan det visst bli och det har hunnit hända mycket under detta år. Polka tränar mest med husse nu för tiden och Zack har utvecklats fantastiskt under året. Zack har blivit en rolig tävlingshund och han har tagit förstapris på varje lydnadsstart. Vi tog championatet och kvalade till SM på vår tredje start i klass 3 på vår gamla hemmaplan Linköping i mars.

Nu väntar nya utmaningar och det känns väldigt spännande att se vad vi kommer kunna hitta på tillsammans. Zack är en känslig hund som kräver mycket av mig i träningen annars talar han bestämt om att allt inte är helt bra. På tävling däremot verkar han trivas fint och klarar ofta svårigheter som jag inte förväntat mig av honom. Självklart har vi flera svagare moment som vi behöver jobba med för att få stabila men framför allt ligger vår största utvecklingspotential i helhetsträning, samarbetet mellan momenten och miljö/störningsträning.

SE LCh Strömsfors Zakkie!

Nästa tävling för oss kommer att vara SM i Hallsberg 6-9 juni. Det ska bli väldigt spännande och jag har fortfarande inte riktigt smält att jag ska få vara en del av ett arrangemang som jag under flera år varit med på som publik.

Efter att ha läst Annas blogg om hennes planer kring förberedelser inför deras SM blev jag inspirerad att fundera och skriva ner lite egna tankar kring vår tid fram till SM. En del av vår träning kommer att bestå av fys-träning, framför allt styrketräning för att undvika skador och konditionsträning för att bygga uthållighet.

Vi kommer i lydnadsträningen jobba mycket med olika typer av störningar och nya miljöer. Jag har gjort ett störningsbingo med en massa störningar i olika moment som vi får se om vi hinner igenom… 😉 Vår stora utmaning på tävlingsplanen är att bibehålla samarbetet hela vägen, även mellan momenten där Zack ofta tycker att han klarar sig bra utan mig. Det kan ge problem med uppställningar vilket ofta påverkar våra moment negativt. Detta ska vi såklart jobba mycket med men det är även ett mer långsiktigt projekt.

Vår tredje del i planeringen (utöver fys- och helhet/störningsträning) ligger såklart på det mentala planet. Jag har lyssnat på flera intressanta poddar under senaste dagarna som jag varit hemma förkyld, bland annat “Monkey mindset” och “Olsson och Wiklund”. Båda poddarna handlar om mental träning och jag fick med mig mycket kloka tankar. Ett av avsnitten från Monkey Mindset handlade om Lars-Eric Uneståhls teori om vad som avgör hur våra tankar påverkar vår prestation. Lars-Eric menar på att det är fyra dimensioner i mental träning: självbild, målbild, attityd och känsla.

För att skapa en bra självbild behöver vi ha en konstruktiv och överlag positiv inre dialog. En bra målbild är meningsfull och tar oss i rätt riktning. Det behöver inte vara en stor tävling utan det kan även vara att uppnå en viss känsla. Rätt attityd handlar om hur vi tolkar verkligheten, t.ex. om vi tror fel i vår prestation beror på egna misstag eller om vi tillskriver felen till yttre faktorer. Rätt känsla är viktigt för att få flow, och rätt känsla är något vi kan skapa genom vårt kroppsspråk eller olika triggers i vår miljö.

En viktig del i vår mentala träning kan vara styrd av att skapa bra förutsättningar för dessa fyra dimensioner, samtidigt som vi inte kan vara helt beroende av att allt ska sitta till 100% för att vi ska funka på tävling. Sista avsnittet med Olsson och Wiklund handlade om att våga tänka långsiktigt, ett väldigt intressant och givande avsnitt. Bland annat berättar Johan Olsson om hur han en stor del av sitt legendariska 5 mils-lopp i längdskidor på VM 2013 tvivlar på sina val men hur han klarar att fokusera om och istället koncentrera sig på att bara åka skidor. Anledningen till att detta fastnade så starkt hos mig tror jag är för att jag är rätt säker på att jag kommer hamna i situationer inför och under SM som jag kommer tvivla på mina val och vår kapacitet. Min strategi för att hantera detta kommer vara att ha tydliga uppgifter och planer för hur jag ska agera istället för att lägga tid på att samtidigt utvärdera vår prestation. När inte ens stjärnor på högsta nivån undkommer tvivel tror jag även vi amatörer gör bäst i att förbereda oss för att hantera mentala sårbarheter istället för att försöka undvika dem.

Det känns som en rolig utmaning att förbereda oss för SM och dessutom har jag grymma träningsvänner och även ett SM-lag som känns så himla roligt att få vara en del av! Oavsett hur det går kommer vi ha lärt oss mycket och haft väldigt roligt på vägen!

2 Comments on “Hej bloggen! Hej championat och SM!

  1. Kul tt du tagit tag i bloggen igen Maria! Jag gillar dina tankar och reflektioner. 🙂 Då det gäller den mentala biten tror jag är (just såsom du skriver) att ha färdiga strateger i huvudet när dipparna dyker upp. För det gör de ju alltid – för alla. Det är lätt att vara stark när allt flyter på, svårare då det inte gör det. Men det är ju då man behöver sin styrka som mest!!!

    Jag är övertygad om att ni kommer få ett roligt SM tillsammans!!!! 🙂

  2. Så kul med nytt inlägg på bloggen! Jätteinyressant att få läsa dina tankar om er uppladdning inför SM. Ska bli så roligt att få följas åt och dela upplevelsen med er. Det ser jag så mycket framemot.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *